Tajné přirážky v restauracích: Znáte skryté taktiky podniků?

Tajné přirážky v restauracích: Znáte skryté taktiky podniků?

2 min čtení Autor: Jonáš Černý

Zjistěte, jak se někteří podnikatelé snaží tajně navýšit vaše účty, a naučte se chránit svá práva spotřebitele. Jaké jsou taktiky a jak na ně reagovat?

Rychlá objednávka jídla, jeho snědení, přiložení platební karty k terminálu a odchod z podniku se pro mnohé zákazníky staly samozřejmostí. To je běžné zejména u těch, kteří si kupují jídlo s sebou nebo spěchají. Při kontrole účtenky se ale ujistěte, že uvedená cena skutečně odpovídá očekávání. Pokud objevíte neznámou nebo podezřelou položku, neváhejte ji konzultovat s personálem.

Navštěvujete-li restauraci, bistro nebo kavárnu, mnoho lidí zvolí ocenit dobrý servis dodatečným finančním přínosem. Pojmy jako dýško, tuzéro či spropitné představují dobrovolné ocenění obsluhy. Některé podniky však experimentují s metodou zvýšení celkové útraty právě prostřednictvím spropitného. Tento příspěvek však není povinný.

Můžete získat důchod až 50 tisíc korun měsíčně? Zjistěte, jak na to!

Můžete získat důchod až 50 tisíc korun měsíčně? Zjistěte, jak na to!

Číst článek

Ocenění formou dýška nejen funguje jako zpětná vazba pro obsluhu a podnik, ale umožňuje zákazníkovi ocenit nadstandardní služby. V Česku je výše spropitného zcela dobrovolná a nikdo vás nemůže nutit k automatickému navýšení konečné ceny.

Problém nastává, když restaurace automaticky připočítávají tyto částky. Některé podniky nelegálně přidávají k základní útratě za jídlo a pití spropitné, obvykle kolem 10 % z celkové částky. Automatické navýšení účtu bez předchozího informování je podle platné legislativy nelegální. Zákazník musí mít předem jasně sdělenou konečnou cenu včetně všech poplatků.

Objevte tajemství lahodných rajčat pomocí běžné domácí suroviny!

Objevte tajemství lahodných rajčat pomocí běžné domácí suroviny!

Číst článek

Česká obchodní inspekce varuje před touto praxí. Podniky, které neoprávněně navyšují útraty či automaticky přičítají spropitné, porušují zákon o ochraně spotřebitele a riskují pokuty až do výše 5 milionů korun. Spotřebitel musí obdržet všechny informace o ceně před platbou.

Na rozdíl od Česka je automatické spropitné běžné v některých zemích. V USA se často přičítá spropitné ve výši 15–20 % z účtu. V lepších restauracích může být servisní poplatek zahrnut, což dle etikety znamená, že další dýško není nutné. Podobně v Itálii, Portugalsku nebo Španělsku je tento poplatek buď zahrnut, nebo se spropitné přidává o 10 %. V severských státech, jako je Norsko, Dánsko či Švédsko, je tento zvyk minimální či neexistující.

Pokud jste spokojeni s jídlem a servisem, je projevem slušnosti dát dýško, ale rozhodnutí je zcela na vás. Jestliže zjistíte, že byl připočítán dodatečný poplatek bez vašeho vědomí, je třeba situaci řešit s personálem. Šíření informací o takových praktikách může vést k poklesu návštěvnosti podniku, což může být závažnější než sankce od ČOI. Jako spotřebitel máte právo rozhodnout o odměně za poskytnutý servis.

Související články

Načítání dalších článků...