Messerschmitt KR200 - Tajemství fascinujícího vozu

Messerschmitt KR200 - Tajemství fascinujícího vozu

10 min čtení Autor: Jiří Svoboda

Messerschmitt KR200, auto, které svou neobvyklostí vyvolávalo více úsměvů než obdivu, se stalo hvězdou své doby. Co stojí za jeho nečekanou popularitou a čím si dnes získává srdce sběratelů?

Messerschmitt KR200 – automobil, který navzdory svému neobvyklému vzhledu vzbuzuje pozornost nejen historiků, ale i sběratelů. Už od roku 1955, kdy začala jeho výroba v Německu, se toto vozidlo stalo oblíbenou volbou díky své lehkosti, praktičnosti a nízké ceně. Přestože se dalo dojíždět téměř kamkoliv, jeho vzhled vyvolával spíše úsměv než obdiv. Během devíti let produkce se na silnice dostalo více než 41 tisíc kusů.

Messerschmitt KR200 nevykazoval typické rysy běžného automobilu. Své charakteristické rysy měl díky designu připomínajícímu kapotovaný motocykl. Pod taktovkou společnosti Messerschmitt, jež se během druhé světové války proslavila výrobou letadel – zejména stíhaček a prvního sériově vyráběného proudového letounu Messerschmitt Me-262 – vznikl tento netradiční vůz. V poválečné době firma hledala nové směry a rozhodla se pro výrobu malých levných aut, která se těšila velké oblibě v Německu. Při představování prvního modelu, KR175, byl design přímo inspirován vzhledem letadel, kdy se do interiéru nastupovalo způsobem připomínajícím vyklápěcí dveře stíhačky. I přes neobvyklý způsob nastupování nabízel interiér překvapivě komfortní posezení.

Luxusní BMW na míru pro Karla Lagerfelda: Mobilní haute couture

Luxusní BMW na míru pro Karla Lagerfelda: Mobilní haute couture

Číst článek

Původní model KR175 se potýkal s řadou technických nedostatků, které však firma odstranila u novější verze s označením KR200. Tento model se ukázal jako opravdový hit. S váhou kolem 300 kilogramů dosahoval rychlosti až 100 km/h a zároveň měl nízkou spotřebu – přibližně 3,2 litru na 100 kilometrů. Kabina vozidla byla navržena tak, že nabízela prostor pro tři osoby – řidič usedal sám vpředu, zatímco za ním se umístili dva další cestující. Cena KR200 startovala na 2 500 západoněmeckých marek.

Navzdory chvílím slávy a výraznému zájmu na trhu došlo v počátkem 60. let k postupnému poklesu poptávky po mikroautech. Výroba byla ukončena v roce 1964. Společnost se následně pokusila získat zákazníky modelem FMR Tg500, který rovněž vycházel z konceptu malých vozidel a umožňoval přepravu až čtyř cestujících. Avšak zájem o tento model byl minimální a firma se nakonec opět zaměřila na výrobu letadel.

Trabant: z vysmívaného auta sběratelskou legendou

Trabant: z vysmívaného auta sběratelskou legendou

Číst článek

I přes počáteční posměch a neobvyklý design si vozidlo Messerschmitt uchovalo své místo v historii automobilového průmyslu. Dnes patří mezi vyhledávané sběratelské kousky, za které jsou nadšenci ochotni zaplatit značné částky. Vozidla v dobrém stavu, která jsou pojízdná a neodřená, mohou dosahovat ceny přesahující 900 tisíc korun. Dokonce i nepojízdné exempláře mohou vyvolat nabídky v řádu stovek tisíc korun. Největší hodnotu však má originální model KR175, jehož omezená výroba způsobuje, že se obchodní ceny v některých německých autobazarech pohybují i nad hranicí 1 milionu korun.

Související články