Historie neobyčejného vozu Škoda Ferat: Ikona, která překonala i Aston Martin

Historie neobyčejného vozu Škoda Ferat: Ikona, která překonala i Aston Martin

10 min čtení Autor: Jiří Svoboda

Automobil vyvinutý firmou Škoda Auto zaujal nejen filmové nadšence díky své roli ve filmu Upír z Feratu. Tento vůz, který si získal srdce mnoha sběratelů, využívá neobvyklé palivo: lidskou krev!

Automobil vyvinutý firmou Škoda Auto se v době svého vzniku pyšnil ještě větší popularitou než slavný Aston Martin Jamese Bonda. Dodnes existují sběratelé a nadšenci, kteří by za tento vůz utratili i veškeré úspory. Není se čemu divit!

Pamatujete si kultovní horor Upír z Feratu z roku 1982, režírovaný Jurajem Herzou, kde hlavní roli doktora Marka ztvárnil Jiří Menzel? Příběh filmu dostává ještě zajímavější zvrat, když se Martin dozví, že jeho oblíbená zdravotní sestra Mima (Dagmar Havlová) podepsala smlouvu se zahraniční automobilkou Ferat, aby se stala jezdkyní rallye. Sportovní vůz Ferat se však netáhne na benzín, ale využívá lidskou krev jako palivo!

Proč byste měli dobře zvážit pořízení "mini" prasátka jako domácího mazlíčka

Proč byste měli dobře zvážit pořízení "mini" prasátka jako domácího mazlíčka

Číst článek

Důvod, proč se vám toto vyprávění představuje, je jasný: vozidlo použité v daném filmu bylo ve skutečnosti prototypem netransformovaného modelu Škoda 110 Super Sport, známého také jako Škoda Super Sport „Ferat Vampir RSR“. V jiném, bíle nalakovaném provedení se tento vůz objevil i ve filmu Zítra se probudím a opařím se čajem – dnes patří k výjimečným klenotům české filmové historie.

Ještě před tím, než se Škoda 110 Super Sport stala filmovou senzací v hororu Upír z Feratu, zaujala automobilový svět. To především díky svému debutu na autosalonu v Bruselu v roce 1972, kde milovníky vozů oslnilo jeho hranaté a dynamické kupé – design, který vypadal téměř jako stvořený pro jinou planetu, nikoliv pro vozy východního bloku.

Neuvěříte, jak snadno lze dosáhnout dokonale propečeného a šťavnatého masa - nový kuchyňský pomocník je zde!

Neuvěříte, jak snadno lze dosáhnout dokonale propečeného a šťavnatého masa - nový kuchyňský pomocník je zde!

Číst článek

Dvoumístné kupé s motorem umístěným mezi nápravami nabízelo uspořádání typické pro supersporty, které tehdy teprve začínaly nabírat na popularitě. Vozidlo disponovalo celou řadou sportovních prvků, mezi něž patřila výklopná přední světla – a ne méně než šest kusů elegantně začleněných do přední rampy.

Přízračný vzhled prostoru vzadu umocňovalo šestnáct kulatých světel, jež připomínaly trysky vesmírných raket. Díky vynikající aerodynamice a nízké hmotnosti kolem 900 kilogramů mohl vůz, poháněný i menším motorem o objemu 1,107 litru a výkonu 73 koní, dosahovat působivých rychlostních hodnot – maximálně až 180 km/h.

Původní koncept vývojářů zahrnoval i možnost instalace většího motoru o objemu přibližně 1,5 litru, avšak ten se nakonec nedostal do sériové výroby. Namísto toho se do vozu osadil výkonnější motor z rallye vozu Škoda 110 L, s objemem 1,147 litru, díky čemuž byl schopen vyvinout maximální rychlost až 211 km/h.

Plány automobilky předpokládané uvedení limitované edice vozu Ferat se musely z důvodu tehdejších podmínek v Československu zúročit pouze na prototyp. Až téměř o deset let později se model 110 Super Sport objevil jako závodní vůz poháněný neobvyklým palivem – jezdcovou krví – v již zmíněném sci-fi hororu.

Před uvedením na filmové plátno musel vozidlo prodělat výraznou proměnu, aby již nevyvolávalo dojem UFO či vesmírné lodi, ale působil jako závodní stroj přímo ze sci-fi pásma. Úkol redesignu byl svěřen předním odborníkům pod vedením Theodora Pištěka, známého kostýmového výtvarníka, který spolupracoval s režisérem Milošem Formanem a za svůj přínos ke snímku Amadeus byl oceněn Oscarem.

Vůz Ferat si získal svou kultovní image zcela nevšedním způsobem. Představoval automobil, který by seděl vedle hrdinských strojů jako jsou Batmobil či Bondův Aston Martin. V Československu se stal symbolem touhy – žádný milovník aut nechtěl za tohle unikátní dílo přísahat. V době svého představení jednoduše předčil všechny ostatní vozy, se kterými se nemohl srovnat.

Oživení legendy nastalo i v roce 2016, kdy automobilka Škoda oslavila třicet pěté výročí premiéry snímku Upír z Feratu na Rallye Bohemia. V rámci této události Jan Kopecký a Pavel Dresler startovali ve Fabii R5 s černo-červeným lakováním, které evokovalo původní styl vozu Ferat. Nakonec se jejich tým umístil na vítězném místě. A tak, co byste řekli – podařilo by se vám takový kousek sehnat?

Původní článek se objevil poprvé na specializovaném webovém portálu.

Související články