
Češi zuří kvůli obchodům: Přestaňte s tím hned teď, jinak končíme s nakupováním
Stížnosti zákazníků na přístup k výrobkům v některých obchodech rostou. Bezpečnostní opatření, jako jsou uzamčené vitríny a specializované pokladny, prodlužují dobu nákupu a odrazují zákazníky, kteří stále častěji zvažují přechod k online nakupování.
Stížnosti českých zákazníků na přístup zaměstnanců ve vybraných obchodech neustále narůstají. Podle nich komplikovaný způsob přístupu k některým produktům značně zdržuje nákupní proces a někteří zákazníci dokonce hrozí, že do prodejen nevkročí, pokud se situace okamžitě nezlepší.
Rostoucí nespokojenost zákazníků pramení z nutnosti vyhledávat pomoc personálu, když nemohou produkty ihned vyzvednout z regálů. Místo volně vystaveného zboží totiž musí být některé produkty, zejména dražší elektronika, získány ze zásobníku či z uzamčených vitrín. „Rozumím opatřením kvůli prevenci krádeží, ale pokaždé, když mám zájem o dražší kus, musím čekat, až zaměstnanec zjistí dostupnost další varianty,“ sděluje jedna stálá zákaznice.

Čeští zákazníci objevili geniální trik na snížení výdajů v Lidlu!
Číst článekNěkteří zákazníci považují bezpečnostní opatření za nezbytnou zejména u vysoce hodnotného zboží, zatímco u jiných výrobků vidí neúměrnou komplikaci a ztrátu cenného času. „Znám obchody, kde trvá věčnost, než najdu kvalifikovaného prodavače, protože každý se specializuje jen na určitý sortiment. Raději nakupuji jinde nebo přes e-shop. Pokud nedočkám rychlé pomoci, nákup nakonec vůbec nedokončím,“ uvedl jeden z nespokojených zákazníků, jenž přišel za konkrétním elektronickým produktem, ale opustil obchod poté, co nenašel volného pracovníka.
Další kritika směřuje k uzamykatelným vitrínám, kde se často vystavuje pouze prázdný obal demonstrovaného výrobku, například drobné elektroniky či kosmetiky. Skutečný produkt je pak uchováván v odděleném skladu, kam běžný zákazník nemá přístup. „Než zavolám obsluhu, čekám, až přijde s klíčem a odemkne vitrínu, což trvá až deset minut. Když spěchám, taková situace mě velmi štve,“ stěžoval si anonymní kupující.

Nepřehlédněte nové akční nabídky Lidlu! Nakupujte výhodněji jen do neděle
Číst článekPodobně je situace u alkoholu, který lze zakoupit pouze u specializované pokladny, kde kolegyně ověřuje věk zákazníka. Tento přístup odrazuje některé zákazníky, kteří se nechtějí trápit dlouhými frontami či hledáním zaměstnance s oprávněním k prodeji alkoholu. „Často volím samoobslužné pokladny, abych se vyhnul frontám. Pokud však v košíku mám láhev vína, trvá vše ještě déle. Na ověření mé věkové hranice musím někdy čekat až deset minut,“ potvrzuje další zákaznice.
Některé obchodní řetězce odmítají tvrzení, že by zavedená opatření byla nadměrná. Argumentují, že jde o nezbytnou obranu proti rostoucí kriminalitě a neopatrnému zacházení se zbožím. „Cílem není zákazníky omezovat, ale bohužel krádeže se stávají běžnou záležitostí. Ochrana některých hodnotných produktů je proto nenutelná,“ uvedl jeden z manažerů prodejny s elektronikou.
Současně zdůraznil snahu o snížení čekacích dob, a to například přítomností většího počtu pracovníků na prodejní ploše či instalací volacích zařízení pro asistenci. Naopak někteří zástupci maloobchodu přiznávají, že komplikovaný nákupní proces může zákazníky odradit. „Nechceme přijít o zákazníky ani tržby, a proto hledáme způsoby, jak stížnosti zmírnit. Nechceme, aby se k nám lidé báli chodit,“ sdělil mluvčí jednoho hypermarketu.
I když se objevují názory, že by se obchodům mohlo podařit uvolnit některá opatření, není jasné, kdy a zda k nim dojde. Maloobchod se brání argumenty ohledně nárůstu krádeží, zatímco zákazníci požadují vstřícnější a rychlejší obsluhu.
Mezi oběma stranami se již občas objevují kompromisní řešení – například zvýšení počtu zaměstnanců, zavádění inteligentních bezpečnostních technologií nebo zjednodušení samotného prodejního procesu. Pokud se však nenajde uspokojivé řešení, někteří zákazníci přiznávají, že v budoucnosti raději nakoupí online, kde jsou zdržení prakticky minimální.