Neuvěřitelný poklad socialismu: Legendární Rapid Cabriolet stále baví sběratele!

Neuvěřitelný poklad socialismu: Legendární Rapid Cabriolet stále baví sběratele!

10 min čtení Autor: Jiří Svoboda

I v socialistickém Československu se našly vozy, které dokázaly uchvátit svým vzhledem a jedinečností. Mezi ně patřil Rapid Cabriolet, model, který překvapoval svou elegancí a sportovním nádechem a který se stal vyhledávaným artiklem mezi sběrateli. Dnes je tento vůz považován za skutečný klenot.

V éře socialismu se čeští výrobci automobilů snažili přinášet inovace a řešení, která byla úžasná nejen esteticky, ale i svou jedinečností. Ačkoli vozy té doby nenabízely vysoké rychlosti ani luxusní detaily, některé modely, jako byl Rapid Cabriolet, se staly nejen předmětem obdivu, ale také symboly prestiže. V garážích několika šťastlivců se tak uchovávaly vozy, které i po letech patří ke sběratelským perlařem, a to díky svému stylu a originalitě.

Za socialismu, kdy byla nabídka automobilů v Československu omezená na hranaté sedany a kombíky, přinesl Rapid Cabriolet trochu elegance a sportovního ducha. Tento model, který vyráběla jedna z mála renomovaných českých značek, se těšil výjimečnému postavení nejen pro svou cenu, ale hlavně pro svou designovou jedinečnost. Rapid Cabriolet se stal středem pozornosti každého, kdo si tento klenot mohl dovolit.

Kultovní Citroën 2CV – od plechové hračky ke sběratelské ikoně

Kultovní Citroën 2CV – od plechové hračky ke sběratelské ikoně

Číst článek

Rapid Cabriolet, jak už samotné jméno napovídá, byl vyráběn ve velmi omezeném množství. Na rozdíl od sériové výroby jiných modelů se jeho produkce omezovala na malé dílny, často se jednalo o individuální přestavby. Výsledné vozy tak byly unikáty, které se okamžitě staly vyhledávaným artiklem mezi sběrateli veteránů. Bylo třeba instalovat speciální výztuhy pro zachování tuhosti karoserie po odstranění střechy, což byl proces náročný a nákladný, promítající se i do konečné ceny auta.

První generace modelu Rapid přišla na trh v roce 1984 jako nástupce legendárního kupé Škoda Garde a modelu 110 R. Do běžného návrhu přinesla modernější design, lepší jízdní vlastnosti a značně sportovní nádech. Přestavby na kabriolet byly realizovány jak v Československu, tak i v zahraničí, firmou Metalex (MTX) i britskou Ludgate Design & Development (LDD). Vyráběly se jen v omezených sériích a na možné variace přispívaly i dílny v Rakousku, Dánsku, Švédsku a Kanadě.

Reliant Robin: Od plastového prasete k luxusní edici

Reliant Robin: Od plastového prasete k luxusní edici

Číst článek

Technické specifikace Rapid Cabrioletu zahrnovaly často 1,3litrový motor s výkonem mezi 43 a 46 kilowatty, což odpovídá cca 61 koňským silám. Díky přidaným výztuhám nabral vůz na hmotnosti, ale i přesto dosahoval rychlosti až 150 km/h. To, co u těchto vozů přitahovalo pozornost, byla nejen rychlost, ale i detaily jako pohon zadních kol, pětistupňová převodovka a případná vylepšení jako posilovač řízení či sportovní volant u britských verzí.

Ceny modelu Rapid Cabriolet už v dobách svého vzniku dosahovaly vysokých hodnot, přirovnávaly se k částkám za menší rodinný dům. Dodnes zůstává tento model velmi žádaný na trhu s veterány, a jeho cena se odvíjí od technického stavu a historie konkrétního exempláře. Exempláře s důvěryhodným původem, zejména v kvalitní úpravě od LDD či MTX a s malým nájezdem, mohou být k mání za půl milionu korun, avšak u vzácnějších modelů se cena může šplhat ještě výš.

Související články