Nečekané změny v technické kontrole vozidel: Kdo musí na STK každý rok?

Nečekané změny v technické kontrole vozidel: Kdo musí na STK každý rok?

2 min čtení Autor: Lubomír Přeorálek

Zjistěte, které kategorie vozidel podléhají zpřísněným technickým kontrolám. Co byste měli vědět o povinných kontrolách pro vozidla využívaná k podnikání a veřejnou dopravou? Přečtěte si o pokutách za neabsolvované kontroly.

Většina řidičů absolvuje technickou kontrolu (STK) jednou za dva roky, ovšem některé kategorie vozidel jsou povinny tuto prohlídku podstoupit každoročně. Letos byla technická kontrola ještě zpřísněna, což se především dotýká vozidel určených k podnikání a veřejné dopravě, která se pravidelně objevují na našich silnicích.

Zatímco běžné osobní automobily kontrolu podstupují jednou za dva roky, vozidla určená ke komerčním účelům, přepravě osob či těžkého nákladu musejí na STK každý rok. Týká se to především taxi vozů, vozidel autoškol, autopůjčoven, nákladních automobilů nad 3,5 tuny, autobusů všech typů, přívěsů s vyšší hmotnostní kategorií a vozidel přepravujících nebezpečný náklad. Cílem je zajistit, aby po silnicích jezdila technicky bezvadná a bezpečná vozidla, jelikož intenzivní provoz vede k jejich rychlejšímu opotřebení.

Reliant Robin: Od plastového prasete k luxusní edici

Reliant Robin: Od plastového prasete k luxusní edici

Číst článek

Pravidelně kontrolovanými značkami na STK jsou například Mercedes-Benz Sprinter, Iveco, Karosa, MAN, DAF nebo Scania, což jsou běžné vozy v komerční sféře. V taxislužbách často narazíte na modely jako Škoda Octavia, Toyota Prius a Hyundai i30. Klíčem k častější kontrole není značka, ale způsob využití vozidla. Jakmile je automobil evidován jako taxi, automaticky podléhá roční prohlídce. Neprospěch při kontrole ve stanovené lhůtě představuje přestupek, za který hrozí sankce včetně odebrání technického průkazu.

Při technické prohlídce se posuzuje bezpečnost a funkčnost vozidla. Zkoumají se brzdy, osvětlení, řízení, karoserie, výfuk, podvozek, povinná výbava a stav identifikačních štítků. Někdy se provádí i kontrola tachografu či jiných právně předepsaných zařízení. Vozidla, která neprojdou normami, nesmějí být dále provozována, dokud nejsou odstraněny nedostatky.

Dračí zuby na silnici: Nový prvek, který nutí řidiče ke zpomalení

Dračí zuby na silnici: Nový prvek, který nutí řidiče ke zpomalení

Číst článek

Ministerstvo dopravy oznámilo zpřísnění kontrol v oblasti komerční dopravy, a to s ohledem na dopravní nehody způsobené vozidly s propadlou STK. Jezdit bez platné prohlídky je protizákonné a může být pokutováno až 10 tisíci korunami. Ve firemních flotilách mohou následovat další sankce, včetně odebrání malého technického průkazu. Při opakovaném porušování hrozí dokonce zákaz činnosti.

Přívěsy a návěsy s váhou nad 3,5 tuny, jako například kontejnery nebo karavany, musí rovněž absolvovat každoroční STK. Pokud se tomuto požadavku nevyhoví, hrozí podobné sankce jako u tahačů a nákladních bořídel.

Systém propojující stanice technické kontroly s centrálním registrem vozidel a evidence povinného ručení je aktivní již od minulého roku. Úřady a policie tak mají k dispozici okamžitý přehled o stavu prohlídek vozidel, což přispívá k lepšímu vymáhání pravidel. Důležitost dodržování termínů a plánování prohlídek je čím dál výraznější pro bezpečný provoz na silnicích.

Související články